Hola bloggeros,
la Universidad de Valencia, en su centro Cultural de la Nau, organiza una fantástica exposición fotográfica sobre la Valencia del siglo XIX y XX. Bajo el título Col-lecció Díaz Prósper, patrimoni i memòria se han expuesto 550 imágenes originales de su colección entre las salas Martínez Guerricabeitia y Thesaurus.
Tendremos la oportunidad pues de disfrutar de monumentos ya desaparecidos como el Portal de San José (Portal Nou), la Valencia amurallada, el Palau de Ripalda y el de Mossen Sorell, la antigua estación de trenes de Aragón (conocida por el nombre de la "estación churra") y un largo etcétera de imágenes históricas de nuestra ciudad, de nuestro patrimonio y del tejido humano y social.
Si tenéis tiempo este fin de semana os recomendamos que aprovechéis la gran oportunidad que nos brinda la Universidad de Valencia. Si no, tenéis tiempo hasta el próximo 26 de junio.
Nosotros la acabamos de ver esta misma tarde y nos ha encantado.
Saludos...
Nosotros la acabamos de ver esta misma tarde y nos ha encantado.
Saludos...
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------
El Centre Cultural la Nau exposa mig miler de fotografies de la Col·lecció Díaz Prósper. El Centre Cultural la Nau, de la Universitat de València, presenta l'exposició Col·lecció Díaz Prósper: patrimoni i memòria. Fotografies 1839-1900. Aquesta mostra, que ocupa fins el pròxim 26 de juny les sales Tesaurus i Martínez Guerricabeitia de l'edifici històric de la Universitat, és l'exposició fotogràfica més important que s'ha realitzat fins a la data sobre aspectes de la València del segle XIX.
La col·lecció Díaz Prósper és una de les col•leccions fotogràfiques privades més rellevants d’Espanya, ja que està composta per més de tretze mil fotografies del segle XIX fins als anys 60 del segle passat. Sens dubte, aquesta col·lecció és un tresor fotogràfic.
De les cinc-centes cinquanta peces (totes originals) de l’exposició que es presenta al Centre Cultural la Nau, n’hi ha moltes que no s’han exposat mai en públic i a més donen testimoni visual d'una València poc coneguda, ja que documenten aspectes del període 1845-1900. A això, cal afegir-hi el fet que alguns dels monuments retratats han desaparegut. La mostra, comissariada per l’acadèmic numerari de la Reial Acadèmia de Belles Arts de Sant Carles, José Ramón Cancer Matinero, ens aproxima a les condicions i al context de les primeres fotografies que es van fer a València, tot basant-se en una acurada selecció de l'àmplia Col•lecció Fotogràfica Díaz Prósper.
En la major part són fotografies que s’han obtingut a la Comunitat Valenciana, signades per autors destacats com ara Pascual Pérez y Rodríguez, Pedro Ducloux, Juan José Barrera, Franck, Ángel, Disdéri, Fárvaro Hermanos, E. Gateau, E. Jouliá, Esplugas, J. David, J. Laurent, Levy, Ludovisi i senyora, Geniscans, Antonio García, J. Derrey, V. Pla, Ch. Clifford, etc.
A més, s’hi mostren per primera vegada unes fotografies de Pascual Pérez y Rodríguez que s'han incorporat recentment a la col·lecció procedents d'una subhasta que va tenir lloc a Barcelona. Aquestes imatges estan considerades com un bé excepcional per l’antiguitat (dècada de 1850), el bon estat de conservació i per ser encara inèdites la majoria d’elles.
A fi de facilitar la lectura de les imatges, el gros de la mostra s'ha estructurat en cinc apartats o itineraris tot agrupant les fotografies per afinitats de contingut:
- Origen i tècniques fotogràfiques.
- València: entorn monumental i paisatge urbà.
- Patrimoni i paisatges pròxims.
- València: teixit humà i social.
- Oci, cultura i esdeveniments històrics.
Les tres primeres seccions es poden contemplar a la Sala Martínez Guerricabeitia, les altres dues, a la Sala Tesaurus.
El comissari de l’exposició, José Ramón Cancer Matinero, destaca “la riquesa testimonial” de les fotografies que “sorprenen per l’antiguitat (entre elles, la ciutat de València emmurallada) i perquè de l'existència de les quals, en molts casos, únicament es tenia constància per notícies escrites publicades en alguns diaris de l'època.” Un exemple d’això és la imatge de la Porta de Sant Josep, que ja no existeix. Situada enfront del pont del mateix nom, donava entrada a la València emmurallada. Sens dubte, aquesta exposició constitueix un “calidoscopi de mirades fotogràfiques per a comprendre l'esdevenir urbà i humà de la ciutat de València en la segona meitat del segle XIX.”
El col•leccionista, Juan José Díaz Prósper, diu que aquesta exposició “és la més rellevant, després de les que s’han celebrat sobre la meua col·lecció, ja que mostra l'essència, la síntesi de la part més destacada de la col·lecció”, de la qual ha rememorat els inicis: “Un dia de rastre, fa ja uns anys, una postal tirada a terra entre un munt de trastos em va cridar l'atenció, va ser el detonant que va posar en marxa la captura d'imatges”. A partir d'ací, “de forma a vegades compulsiva i morbosa he arribat fins a les tretze mil. A vegades un mal pas o un de bo ens canvia el rumb de la vida i potser aquell va ser el moment”. També ha destacat que, en el fons, “col·leccionistes som tots, i n'hi ha de tota classe d'objectes, uns amb valor social i altres amb un valor íntim.”
El vicerector d’Art, Cultura i Patrimoni de la Universitat de València, Josep Lluís Sirera, ha dit que aquesta exposició planteja tres objectius molt importants. “En primer lloc, hi retem homenatge a la tasca d’un col•leccionista, Juan José Díaz Prósper, que amb una constància i una paciència realment exemplars ha format un arxiu fotogràfic de gran valor. En segon lloc, hi presentem una selecció intel·ligent d'imatges fotogràfiques d'un valor documental extraordinari sobre la València del segle XIX que, finalment, ens ajuden a veure els primers passos de l'art fotogràfic a les nostres terres.”
L’exposició, organitzada pel Vicerectorat d'Arts, Cultura i Patrimoni de la Universitat de València, amb la col•laboració de l'Ajuntament València, Bancaixa i el Patronat Martínez Guerricabeitia, té un acurat catàleg que constitueix una eina eficaç per a comprendre tant els aspectes històrics com els tècnics de les fotografies que s’hi exhibeixen.